Intercontinental rally 2014

ŠPANIELSKO - MAROKO 15.01. - 07.02.2014

Intercontinental Rally je klasický diaľkový rally pretek, kopírujúci pôvodný Paríž-Dakar a pozostáva z presunov a meraných rýchlostných skúšok. Spolu obsahuje 14 etáp na trase Almeria (Španielsko) - Maroko - Mauretánia - Dakar (Senegal) s celkovou dĺžkou cca 6.500 km. Okrem tejto full range verzie existuje aj lite verzia (počet etáp 6) s celkovou dĺžkou cca 2.500 km. My sme štartovali v tomto 6 dňovom lite preteku ktorý je ako stvorený pre charakter a povahu štvorkolky s denným priemerom vyše 400 km. Orientácia v púšti prebieha podľa nahratých bodov v GPS. Sú rozdelené na odporúčané, prejazdové  way-pointy (WP) a povinné, kontrolné check-pointy (CP). WP môže pretekár podľa uváženia obíjsť, CP musí trafiť s presnosťou 50m, na niektorých CP sú aj fyzicky prítomní traťoví komisári. Trasu, cesty, necesty a smery si musí každý pretekár počas jazdy vyhľadávať v púšti sám podľa uváženia. Zabezpečenie pozostáva zo sledovacieho zariadenia SPOT, ktorým každý pretekár disponuje a pomocou tohto SPOTU a satelitov poznajú organizátori aktuálne pozície pretekárov. V prípade aktivovania tlačidla technickej pomoci na SPOTe príde do 6 hodín odťahovka a ak pretekár aktivuje tlačidlo zdravotnej pomoci, usporiadateľ sa zaväzuje poskytnúť pomoc do 2 hodín.

Almeria, Španielsko

Štart do prvej etapy je na španielskom pobreží v blízkosti mesta Almeria. Do diania ICR prichádzame v sobotu poobede, odpájame prívesný vozík a vykladáme z neho štvorkolky. Prichádzame bez jedného člena sprievodného vozidla, ktorý musel súrne odletieť z Barcelony domov. Neskôr sa k nám už na území Afriky pripojí. Prebierky v španielskej Almerii a všetko ostatné prebehlo v poriadku. Nasávali sme atmosféru veľkého medzinárodného preteku a tešili sa na africké etapy zároveň. Radosť a mierne obavy nám pôsobilo zníženie počtu členov sprievodu na jeden kus a to na nášho vodiča servisného vozidla Ivana z Detvy, bez ktorého by sme nemohli na ICR štartovať. Ale nakoniec táto časť nezlyhala a Ivan všetko zvládol sám. V pondelok ráno sa konal ostrý štart do kratučkej etapy a potom jazda do prístavu v Almerii. Po preplavení cez more do Afriky a vylodení v africkom Nadore prebehol studený presun do kempu, ktorý tento rok zabudli otvoriť a noc sme strávili na poli. V noci máme mínusové teploty.

2. ETAPA  Taouirirt - Merzouga

Dve merané SS (special stage), povrch šotolinovo - kamenistý, rýchla etapa, celková dĺžka etapy 509 km. Plní očakávania sme skoro ráno v mraze nastupovali do prvej poriadnej africkej etapy, celkovo 2. v poradí. Smerovala do Erg Chebbi a merala 509 km. Začínala presunom, potom nasledovali dve rýchlostné prémie so spojovačkou, každá po 150km s cieľom na dunách nad Kasbah Jasmin. Išlo sa nám prekvapivo dobre. Naša taktika bola o vzájomnom istení sa navzájom, o rýchlej jazde bez ambícií na výsledok. Preto naše štvorkolky tvorili malú kolónu. Do „karavány“ pribudol osamotený kamarát z Čiech a tak sa pohybovali 4 can-amy za sebou. Etapa prebiehala úplne v pohode, rýchlostné limity sa pohybovali v otvorených úsekoch 80-100km/h. Občas nás niekto predbehol, niekedy zase my iného, až na obzore vyplávali majestátne duny Erg Chebbi. Cieľ bol dosiahnutý za svetla a ešte sme stihli krátke blbnutie v dunách. Nádhera!

 

3. ETAPA  Merzouga - M´hamid

Jedna meraná SS, povrch kamenistý, ťažká a náročná etapa, celková dĺžka etapy 295 km. Púštna cesta do oázy M´hamid vedie prakticky rovno na západ, kopíruje alžírsku hranicu a je prírodne a jazdecky krásna. Cestou pomáhame zapadnutým motorkárom v piesku, padnutému španielovi pomáhame zdvihnúť motorku a angličanovi opravíme defekt, pretože bol na pokraji síl. Jazda na motocykli niekoľko desiatok kilometrov s kameňmi veľkými aj ako melón je strašne vysilujúca.  Cestou nás zastavujú vojaci na hranici Alžírska a vracajú naspäť do Maroka, hraničná čiara je pohyblivá a ich samopaly nás rýchlo presvedčili o tom, že už sme v Alžírsku. Cestou sme menili na jednej štvorkolke variátorový remeň, ktorý roztrhalo pri rýchlosti vyše 100km/h, rana poriadna takže praskol aj kryt variátora, ten narýchlo zalepíme a keďže máme v servisnom aute náhradný je po probléme. Po príchode do cieľa SS nasledoval niekoľkokilometrový presun do kempu, tam sme rýchlo zjedli polievku a pred zaslúženým odpočinkom sme ešte  premazali kardanové kríže, vyčistili vzduchové filtre a vymenili už spomínaný prasknutý kryt variátora. V noci je konečne teplo :-)

4. ETAPA  M´hamid - Icht

Dve merané SS, povrch piesok, vyschnuté jazerá, celková dĺžka etapy 445 km. Prvá SS viedla z väčšej časti po obrovskom vyschnutom jazere Iriki. Celá štvrtá etapa je mix terénu typického pre južné maroko - rýchle šotolinové pláne, dlhé dunové polia s malými 2-5m vysokými dunami ktoré sú miešané s trsami vegetácie, vyschnuté jazerá s rýchlymi úsekmi, hlboké kaňony riek. Oproti technicky náročnejšej tretej etape je štvrtá oveľa rýchlejšia a po kamenných poliach v tretej etape aj jednoduchšia. Bohužiaľ na cca štyridsiatom ôsmom kilometri po zhruba 30min traverze cez dlhé dunové pole náš prvý pretekár po nájazde na cca 3m vysokú dunu sa na druhej, náveternej a skoro kolmej strane duny prevrátil a po niekoľkých kotrmelcoch ostal pod štvorkolkou ležať. Druhý jazdec stihol akurát strhnúť riadidlá nabok aby to nenapálil rovno do neho a skončil tak isto pod štvorkolkou vedľa neho. Tretí a štvrtý jazdec z horizonu predchádzajúcej duny zaregistroval čo sa deje a stihol zastaviť. Okamžite sme aktivovali na SPOTe medical assistance a satelitným telefónom informovali organizátora o tom čo sa stalo. V tej chvíli bol pretek zastavený, do druhej meranej SS pretekári nenastúpili. Terénnemu autu záchranárov trvalo zhruba 45min kým dorazili na miesto nehody pričom posledný cca 1 km museli bežať pešo nakoľko by do vyšších dún autom neprešli. Nasledovala stabilizácia, presun poraneného na zadnom nosiči štvorkolky k autu, potom presun do nemocnice v Zagore. Nejdem sa rozpisovať o úrovni marockých nemocníc, faktom však je, že náš priateľ letel na druhý deň z Marakeša na Slovensko, v rámci možností je OK ak nerátam niekoľko zlomených rebier, prepichnuté pľúca, dva prasknuté stavce ...  Želáme skoré uzdravenie !!!  (pozn.autor: aktualizácia SEPT 2014, kolega je v poriadku, aktuálne s nami vyráža aj so štvorkolkou do Rumunska!)

KONIEC - Pretek sme bohužiaľ predčasne ukončili vo štvrtej etape, kde mali dvaja naši pretekári nehodu. Zo solidarity sme všetci skončili a 12 dní, ktoré sme mali do odchodu trajektu z afrického Tangieru do talianského Janova sme využili na jazdenie v našich obľúbených lokalitách, presunuli sme sa do nášho obľúbeného kempu Tifina v Erfoude, kde sme trochu zregenerovali sily a počas nasledujúcich dní sme si výborne pojazdili vo veľkom pieskovisku v Erg Chebbi, navštívili sme oblasť stredného Atlasu v okolí mestečka Boumalne - kaňony Dádes a Todra a naše tohtoročné africké  dobrodružstvo ukončili v cédrových lesoch v okolí Azrou, kde sme tento rok v národnom parku Ifrane jazdili v snehu! Štvorkolky nám celý čas pracovali spoľahlivo, menili sme len jeden variátorový remeň a kryt variátora. Prevrátené štvorkolky mali len škrabance a kozmetické vady. V predposledný deň v kempe v Boumalne odišiel na jednom stroji alternátor a keďže sme nemali náhradný so sebou a vinutie vám nikto v maroku na kolene neprevinie náš kolega Ivan pre ostatné 2 dni skončil s jazdením. Napriek nedokončenému preteku hodnotím túto akciu veľmi pozitívne, výborne sme si zajazdili a ochutnali sme atmosféru ozajstnej diaľkovej rally. A to hlavne vďaka perfektnému kolektívu, ktorý sa tu opäť raz zišiel.